
Autó Dugattyú gyűrű
Dugattyúgyűrű —
Dugattyúgyűrű: hasznos információ
Hogyan észleljük a dugattyúgyűrű meghibásodását
A dugattyú-henger szerelvény vizsgálata számos különböző módon végezhető. Az egyik legáltalánosabb módszer a hengerekben lévő kompresszió mérése. A benzinüzemű motorokkal szerelt járművekben le kell csavarnia a gyújtógyertyákat, 30-50 ml olajat kell töltenie minden lyukba, és lefedni ezeket száraz ruhával: ez felszívja a felesleges kenőanyagot. Ezután az önindítóval forgasson 3-4-et a motoron, és mérje meg a kompressziót. Amennyiben ez 0,9-1,2 mPa értékre nőtt, a dugattyúgyűrűk kikoptak. A dízelmotorokba ugyanennyi kenőanyagot kell tölteni, de vissza kell szerelnie az izzítógyertyákat, és ezután elindítani a motort. Amennyiben pozitív környezeti hőmérséklet és nem működő gyertyákkal elindult, akkor a dugattyúgyűrűk nagy valószínűséggel cserére szorulnak.
Az alaposabb ellenőrzést szervizben tudják elvégezni. Ezt általában sűrített levegővel vagy vákuumos módszerrel végzik, ami elég időigényes, de ugyanakkor megbízhatóbb eredményeket ad.
A dugattyúgyűrű ellenőrzésének szükségességét a következő jelek mutatják:
- a motor teljesítményének csökkenése;
- megnövekedett olajfogyasztás;
- az üzemanyagfogyasztás észlelhető növekedése, különösen városi autózás során;
- a kipufogógáz színének megváltozása;
- koromlerakódások a gyújtógyertyákon;
- a tömítések alatt olajszivárgás;
- a forgattyúházban lévő gázok megnövekedett nyomása.
A dugattyúgyűrűk meghibásodásának okai
A dugattyúgyűrűk hasznos élettartama korlátozott: 150.000 és 300.000 km között van. Az ajánlott javítási ütemezés cseréjének figyelmen kívül hagyása drága motorjavítást vonhat maga után.
A dugattyúgyűrűk nehéz körülmények között működnek, és folyamatosan ki vannak téve a szélsőségesen magas hőmérséklet, az olaj és a kipufogógázok hatásainak. Ezért amennyiben gyenge minőségű alkatrészeket szerel be az autóba, a dugattyú-henger szerelvény javítására a szokásosnál korábban lesz szükség.
A dugattyúgyűrűk idő előtti kopását a késleltetett légszűrő- vagy olajcsere, illetve ezek gyenge minősége, vagy az autó specifikációjának való nem megfelelősége okozza. A szennyeződések megnövelik az alkatrészek kopását, ezek elferdülésének és törésének veszélyét. Emellett, mechanikai sérülések is történhetnek, amennyiben az összekötő rúdból, a szelepekből vagy a főtengelyből letört darabok jutnak a súrlódó alkatrészek közé.
Az alkatrészek sérülésének oka sok esetben az alacsony minőségű üzemanyag használata. Az alacsony oktánszámú benzin a robbanásokat okoz a motorban. A hengerekben megnövekedett nyomás miatt a dugattyúgyűrűket a forró gázok erősebben érik, mint általában, ami a meghibásodásukat okozza.
A kedvezőtlen működési körülmények, mint például a rövid utak, különösen a hideg évszakban, szintén lecsökkenthetik a dugattyúgyűrűk élettartamát: a motor alkatrészei nem melegednek fel üzemi hőmérsékletre és nem rendelkeznek megfelelő kenéssel, így nagymértékben ki vannak téve a kopás veszélyének.
A rendszerből hiányzó olaj a dugattyúk megszorulását, a gyűrűik megrongálását okozza. Ugyanezek hibákat eredményezi a motor túlmelegedése is.
Az alkatrészek számos üzemzavara következhet be nem megfelelő beszerelésük miatt, vagy a motor nem szakszerű javítása következtében, amikor a hengerek fúrását követően nem megfelelő dugattyúgyűrű készlet kerül kiválasztásra. Az egység felületén végzett végső polírozás elmaradása felgyorsíthatja a gyűrűk széleinek kopását, és a nem megfelelően beállított dugattyúgyűrű zárak a dugattyúk megszorulását okozhatják.
Dugattyúgyűrű csere
A dugattyúgyűrű cserét, ahogy minden más, a motorjavításhoz kapcsolódó feladatot is, szervizben kell elvégezni, mivel ez a motor eltávolítását és szétszerelését, majd a hézagok pontos beállítását igényli. Ajánlott a dugattyúkat az új alkatrészek kiszerelésével együtt elvégezni, illetve a motor hengereinek kifúrásakor és csiszolásakor. Ellenkező esetben az új gyűrűk nagyon rövid időn belül megrongálódnak.