
Fékbetét — autó
Fékbetét készlet —
Fékbetét készlet: hasznos információ
Fékpofák meghibásodása
- olaj vagy szennyeződések megjelenése az alkatrészen;
- repedések a fékpofák felületén;
- elhasználódás;
- a fékpofák és a fékdob közötti távolság megnövekedése;
- fékpofák eldeformálódása;
- mechanikai sérülések;
- bemaródások;
A fékpofa meghibásodására utaló jelek
- megnövekedett fékút;
- szokatlan zajok a fékpedál benyomásakor;
- a gépjármű lassabban reagál a fékpedál benyomására és megcsúszik fékezésnél;
- vibráció a fékpedálnál vagy a kormánykeréknél;
- fékteljesítmény csökkenése;
- égett szag megjelenése az utastérben;
- fékfolyadék szivárgás;
- a fékpofa kopásjelző indikátor világítani kezd a műszerfalon;
- bőrkeményedés kialakulása a tappancson/talpon;
- a gépjármű rángat fékezésnél.
A fékpofa meghibásodásának okai
- későn elvégzett féktárcsa csere;
- por vagy szennyeződés a fékbetéteken;
- sportos vezetési stílus;
- gyenge minőségű alkatrészek használata;
- fékhenger meghibásodás;
- hibás alkatrészek használata;
- olaj bejutása a fékpofa felületére;
- a fékrendszerrel nem kompatibilis alkatrészek használata;
- elhanyagolt karbantartás.
Diagnosztika
Fontos megjegyezni, hogy a fékpofákat minden megtett 10000 - 15000 kilométer után ellenőriztetni kell. A diagnosztika során megmérik a fékpofák, fékbetétek vastagságát, valamint vizuális ellenőrzéssel felmérik, hogy láthatók-e repedések, bevésődések, hornyok a fékpofák felületén. A fékbetétek vastagsága nem lehet kevesebb, mint 2 mm. Érdemes letesztelni a gépjármű viselkedését fékezésnél. Ehhez fel kell gyorsítani egy sima és száraz felületű úton 60 km/h-s sebességre, majd végrehajtani egy intenzív fékezést. A fékezés során meg kell figyelni, hogy hallhatók-e recsegő "fémes" hangok a fékek felől, valamint a megtett fékút hosszát is le kell mérni.
A fékpofák javítása és cseréje
A fékpofák javítása ésszerűtlen, mivel a javítási költség általában jóval nagyobb az új alkatrész áránál és a beszerelése költségénél. Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a fékpofákat az állapotuktól függetlenül minden megtett 20000 kilométer után ki kel cserélni. A fékpofák cseréje az alábbi lépések szerint végezhető el:
- vegye ki a takarólemezét a munkahenger alsó csavarjának;
- csavarozza ki az alsó csavart és vegye ki a lemezzel együtt;
- emelje ki a féknyerget a hengerrel együtt;
- vegye ki a fékpofákat;
- szerelje be az új alkatrészeket.
Szükség esetén nyomja be többször is a fékpedált ahhoz, hogy a dugattyú visszaálljon az eredeti pozíciójába. Ne feledkezzen meg a fékolajszint ellenőrzéséről sem. Erősen ajánlott az összes fékpofát egyszerre kicserélni: azaz mindkét hátsót és mindkét elsőt is.