Féknyereg — autó
Féknyereg —
Féknyereg: hasznos információ
A tárcsafék féknyereg meghibásodásai
- alkatrész mechanikai sérülése;
- a féknyereg elemeinek megszorulása;
- komponens elhasználódása;
- féknyereg eldeformálódása;
- komponens helyének, pozíciójának megváltozása;
- korrózió;
- fékenyereg rögzítők elmozdulása;
- a féknyereg dugattyú porvédő gumi elkopása.
A féknyereg meghibásodására utaló jelek
- szokatlan zajok hallhatók a fékpedál benyomásakor;
- vibárció és rángatás a fékezés során;
- gépjármű megcsúszása;
- kopogó hangot lehet hallani a felfüggessztés irányából a gépjármű használata közben, amit csak fékezéskor szűnik meg;
- a gépjármű lasabban reagál a fékpedál benyomására;
- problémák kanyarodásnál;
- fékpedál megnövekedett holtjátéka.
A féknyereg meghibásodásának okai
- fékrendszer lelevegősödése;
- szennyeződések és por bejutása a féknyeregbe;
- gyakori hőmérséklet ingadozások;
- gyenge minőségű komponensek beszerelése;
- rossz minőségű utakon történő rendszeres használat;
- a fékenyereg szakszerűtlen rögzítése;
- sportos vezetési stílus;
- rossz minőségű alkatrészek használata;
- a fékrendszer karbantartásának elhanyagolása.
Diagnosztika
A gépjárműipari szakemberek azt ajánlják, hogy a féknyereg állapotát havonta ellenőrizzük. Először magát a féknyerget kell ellenőrzini, majd azt követően fel kell mérni a fékrendszer egészének általános állapotát. A fékrendszer tesztelése elvégezhető úgy is, ha a gépjárművet felgyorsítjuk 80 km/h-s sebességre (egy száraz és egyenletes felületű úton), majd amikor elértük a 80 km/h-s sebességet végrehajtunk egy intenzív fékezést. Ha a fékezés során nyikorgó, recsegő hangokat hallunk, vagy a gépjármű oldalirányba kitér a fékes során (a fékút "kanyargóssá" válik), akkor biztos, hogy valamilyen fékrendszer porblémával állunk szemben. Ne feledkezzük meg elleneőrizni egység kenését, valamint meggyőzödni arról, hogy minden komponense megfelelően működik-e. A fékrendszer diagnosztikáját minden megtett 20000 kilométer után el kell végezni.
A féknyereg javítása és cseréje
A féknyergek viszonylag gyakran meghibásodnak (érdekességként megemlítendő, hogy az első féknyergeket 2-3x gyakrabban kell kicserélni, mint a hátsókat). Meghibásodás esetén az azonnali féknyereg csere helyett, először érdemes megpróbálkozni az alkatrész megjavítatásával, miután konzultáltunk egy szakemberrel. A javításnál az autószerelő műhelyben a féknyerget kiveszik, majd megtisztítják a fékolajtól, és az olajlerakódásoktól. Ez követően elvégzik a féknyereg kalibrációját és kicserélik a fékbetéteket is. Ha a féknyereg javítása nem lehetséges, minél előbb gondoskodni kell a cseréjéről.