Felfüggesztés — autó
Egyébk autóalkatrészek Futómű
Kerékfelfüggesztés —
Hogyan észleljük a tengely és a differenciálmű meghibásodását
Ezt az egységet minden 50 000 - 75 000 kilométer megtételét követően ellenőrizni kell. A tengely és a differenciálmű vizsgálatához csak egy kis szabadidőre, egy aknára, és egy emelőre van szüksége. Az első feladat megvizsgálni azokat a pontokat, ahol az alkatrészek kapcsolódnak egymáshoz. Ügyeljen arra, hogy az alkatrészek szorosan illeszkedjenek, ellenőrizze, hogy mozgathatók. Fontos meggyőződnie arról, hogy a hátsó tengely burkolatának (a hátsó kerék meghajtású autók esetében) kenése megfelelő. Ha első kerék meghajtású gépkocsija van, ellenőrizze az első tengely kenését és a differenciálművet. Amennyiben a tengely vagy a differenciálmű szivárgására utaló jelet talál, szüntesse meg a réseket, és ne felejtsen el olajat is utántölteni.
A következő jelek utalnak arra, hogy a tengely és a differenciálmű vizsgálatot igényel:
- fokozott rezgés a jármű alsó részén;
- szivárgás a differenciálműnél;
- idegen hangok megjelenése nagy fordulatszámon való autózáskor;
- a burkolat gyakori túlmelegedése;
- nyilvánvaló nehézség a fogaskerék-tengelyek mozgásában kanyarodáskor;
- a tengely és alkatrészeinek észrevehető deformációja.
A tengely és a differenciálmű meghibásodásának okai
A tengely és a differenciálmű meghibásodásának leggyakoribb oka az agresszív vezetési stílus. A kuplungpedál hirtelen lenyomása, a vészfékezés, a kiemelkedéseken és gödrökön nagy sebességgel való áthaladás - mindez nem csupán az alkatrészek megnövekedett mechanikai terheléséhez vezet, hanem a kenőanyag működési jellemzőit is rontja. Az olajhiány vagy hatékonyságának romlása miatt az érintkező elemek munkafelületei gyorsabban kopnak. A tömítőgyűrűk és az olajtömítések kopása, vagy nem megfelelő működése ugyanezeket a következményeket eredményezheti. A házban lévő olajat 6000-12000 kilométerenként kell cserélni, a működési feltételek függvényében. A rögzítőelemek és a gördülőcsapágyak tengelyirányú távolságának beállítását időről időre el kell végezni.
A nem sima utakon való gyakori autózás mechanikai károkat okozhat - forgácsolódás, repedések és deformációk -, melyeket köveken vagy akadályokon való áthaladás okoz; valamint az autó szabadban történő tárolása a korrózió megjelenését és elterjedését eredményezheti.
Előfordulhat, hogy az alkatrészek nem üzemképes állapotát a rossz minőségű alkatrészek beépítése okozza. Például a nem megbízható csapágyak használata a hajtó tengely elakadásához, a differenciálmű pozíciójának megváltoztatásához, majd az ezt követő meghibásodáshoz vezethet.
A tengely és a differenciálmű javítása és cseréje
Mind a javítást, mind a rendszer alkatrészeinek cseréjét szakemberre kell bízni. Szeretnénk emlékeztetni, hogy a fogaskerekeket párban kell cserélni, hogy elkerüljük az egyenlőtlen kopást, és a szerelvény ebből eredő meghibásodását. A differenciálmű cseréje speciális berendezést igényel, amely minden szervizben elérhető. A tengely cseréjét csak repedések és korrózió esetén szükséges végrehajtani.