
Autó Gyújtáselosztó
Gyújtáselosztó —
Gyújtáselosztó: hasznos információ
A gyújtáselosztó meghibásodásai
- gyújtáselosztó ház meghibásodásai;
- a gyújtáselosztó burkolatának beszennyeződése;
- elhasználódott, kopott érintkezők;
- a gyújtáselosztó rotor meghibásodása vagy elkopása;
- a gyújtáselosztó érintkezőinek oxidációja;
- az automatikus előgyújtás mechanizmus csapágyának beragadása;
- Hall szenzor meghibásodása (érintkező nélküli elosztóknál);
- az alkatrész élettartamának lejárta.
A gyújtáselosztó meghibásodásának jelei
- a gyújtás rendszer nem reagál;
- a motor nehezen indítható be;
- a gyújtáskábel ellenállása meghaladja a normális értéket;
- a motor kopog alapjáraton;
- a kipufogódob durrogó hangokat ad ki;
- megnövekedett üzemanyag fogyasztás.
A gyújtáselosztó meghibásodásának okai
- az alkatrészt az élettartama lejárta után is használták;
- olaj vagy nedvesség bejutása a komponensbe;
- rossz minőségű üzemanyag használata;
- gyújtógyertyák későn történt cseréje;
- gyújtótekercs meghibásodása;
- a gyújtáselosztó csatlakozói nem megfelelő sorrendben vannak bekötve;
- a gyújtótekercs teljesítménye nem megfelelő;
- a gyújtáselosztó rotor biztonsági retesze nem működik.
Diagnosztika
A gyújtáselosztó üzemképességét az ellenállási értéke alapján lehet felmérni. A komponens ellenállási értékét egy a gyújtáselosztó érintkezőihez csatlakoztatott ellenállásmérővel határozzák meg. A gyújtáselosztó abban az esetben működik megfelelően, ha a mért értékek:
- a G érintkező és a tömeg között: 20 - 31 kOhm;
- az A és a B érintkező között: 0,49 - 0,73 kOhm.
Az adott gépjárműre vonatkozó specifikus ellenállás értékek a gépjármű műszaki leírásában találhatók meg. A gyújtáselosztót a gépjármű minden egyes rendszerével együtt 30 000 km-ként kell leellenőriztetni.
A gyújtáselosztó javítása és cseréje
A gyújtáselosztó szervízelését csak szakszervizben, vagy autószerelő műhelyben lehet elvégeztetni, mivel rendkívül törékeny érintkezői vannak, és ezek megsérülése a gépjármű komplett gyújtásrendszerének meghibásodását okozhatja.
Ha a gyújtáselosztó burkolatán repedések, vagy más sérülések láthatók, akkor ki kell cserélni. Ha a gyújtáselosztó fedelében lévő szén (rúd) érintkező kijön a helyéről a gyújtáselosztó fedél eltávolításakor, akkor a szén érintkezőt és a rugót is ki kell cserélni. Lehetőség van kizárólag csak a meghibásodott alkatrészek cseréjének elvégzésére is, azonban ilyen esetekben az alábbiakra is figyelmet kell fordítani:
- kompatibilisnek kell lenniük a gépjármű gyújtásrendszerével;
- a csere után le kell mérni az ellenállását a gyújtáselosztónak.
A gyújtáselosztó cseréje
A gyújtáselosztó általában csak komolyabb külső sérülése esetén, vagy komplett meghibásodás esetén kell kicserélni.
A gyújtáselosztó eltávolításához először is ki kell szerelni a rotort, majd lecsatlakoztatni a tekercs rögzítéseit és a vezetékeket, valamint le kell csatlakoztatni a kondenzátort is. Ez a művelet eléggé összetett és időigényes is. Fontos, hogy odafigyeljünk a munkafolyamatok lépéseire és a csatlakozók sorrendjére is, mivel a nem összeillő vezetékek csatlakoztatása a gyújtásrendszer meghibásodásához vezethet.