
Autó Hajtókar csapágy
Hajtókarcsapágy —
Hajtókarcsapágy: hasznos információ
Hogyan észleljük a hajtókar csapágy készlet meghibásodását
A hajtórúd fogaskerék ellenőrzése nem csupán időigényes feladat, de speciális berendezést is igényel. Ezért jobb, ha az ezt szervizben végzik el.
A főtengely csapágy állapotának ellenőrzése számos lépcsőben történik. Először, megmérik az olajnyomást a fővezetékben. Ehhez speciális manométert kell használni, melyen csatlakozóhüvely és csillapító található a kenőanyag lüktetésének enyhítéséhez. Az olajszűrő házra kell csatlakoztatni a műszert, és megmérni a felmelegedett motorban az olajnyomást, alapjáraton.
Amennyiben a nyomás a normálisnál alacsonyabb, az ellenőrzés következő szakaszában meg kell hallgatni a motor kopogását autó sztetoszkóppal. Ezt lekapcsolt motor mellett végzik, amikor annak működését vákuum kompresszorral szimulálják. A hajtókar csapágy készlet általában közepes hangerejű kopogást ad, míg a főcsapágy kopogása csengőbb.
Amennyiben kopogás hallható, a szomszédos alkatrészek közötti réseket mérik meg, speciális berendezésekkel. Amennyiben ezek meghaladják a megengedett méretet, a motort szerelik szét, és megnézik a csapágyakat. Felszínük színének megváltozása, hámlása, korróziója vagy elferdülése nem csupán azt jelzi, hogy az alkatrészt ki kell cserélni, de a hiba okát is azonosítja.
A következő jelekből következtethet arra, hogy a hajtókar csapágy készlet ellenőrzése szükséges:
- a meleg motor kopog, és emellett az olajnyomás jelző lámpa villog;
- alacsony olajnyomás;
- a motor spontán leáll.
A hajtókar csapágy készlet meghibásodásának okai
Ahajtókar csapágy készlet nagy megterhelés mellett működik, és nagyban ki van téve a súrlódó kopásnak. Korai kopásának oka lehet a motor kenési rendszerének lecsökkent nyomása, a gyenge minőségű vagy nem megfelelő olaj használata, illetve annak nem megfelelő viszkozitása: a túlságosan vékony olajréteg nem áll ellent a nagy megterhelésnek, és megsemmisül. Ez a forgattyúcsap és csapágy túlmelegedését, megolvadását és elferdülését okozza.
Elégtelen olajfilm szilárdság is előfordulhat, mert az üzemanyag vagy hűtőfolyadék bejut a motor kenési rendszerébe, és emiatt a kenőanyag viszkozitása csökken. A magas viszkozitású anyagok is veszélyesek a motorra, mivel ezek az indulás pillanatában, különösen a hideg évszakban, a motor alkatrészeknek nem biztosítanak megfelelő kenést.
A hajtókar csapágy készlet fogaskerék korai kopása lehet a késleltetett olaj- vagy légszűrő csere következménye is. A kenőanyagban lévő szennyezők koptató részecskékként viselkednek, ami az érintkező felületek nagyobb mértékű kopásához vezet.
A hajtókar csapágy készlet hasznos élettartama nagymértéken függ a vezetési stílustól is. A gyakori rövid utak, az alacsony fordulatszámon való autózás, a hirtelen indulás és gyorsítás az alkatrészek fáradásos deformációjához és korróziójához vezet.
A hajtókar csapágy készlet cseréje
Az alkatrészt minden nagyobb motorjavítás alkalmával kötelező cserélni. Túlméretezett, vastagabb csapágyakat szerelnek be a kopott alkatrészek helyett, valamint a főtengelyt megfúrják és polírozzák. A helyreállítás nagyfokú pontosságot igényel, így ezt elvégezni csak a szervizben lehetséges.