Kerékagy — autó
Kerékagy —
Kerékagy: hasznos információ
Hogyan ismerjük fel a kerékagy hibákat
Az alkatrész hibás működését a korai szakaszban nagyon nehéz észlelni. Ehhez speciális berendezésre van szükség, mely a szervizekben áll rendelkezésre. Ahhoz, hogy Ön találja meg a hibát, hajtsa végre a következő lépéseket:
- Gyorsítsa fel a gépkocsit 50 km/h sebességre, és forgassa a kormányt egyik oldalról a másikra. Ha jellegzetes mormogó hangot hall, ha az első kerékagyak megsérültek. Amennyiben a zaj jobbra kanyarodáskor emelkedik, ez a baloldali csapágy törését jelzi. Ha a zaj balra kanyarodáskor lesz hallhatóbb, a jobboldali csapágyat kell kicserélni.
- A hátsó kerékagyak meghibásodásának ellenőrzéséhez emelje fel az autót emelővel, majd egyesével forgassa kézzel a kerekeket. A rezgés és a holtjáték az alkatrész törését jelzi.
- Érintse meg a tárcsákat, miután az autó megállt. Ha melegek, akkor a kerékagyak valószínűleg nem működnek.
A következő jelekből következtethet arra, hogy a kerékagyakat ellenőrizni szükséges:
- az autó sebessége csökken;
- a tárcsa túlmelegszik;
- a futómű menet közben kopog és zajos;
- kanyarodáskor hangos mormogás hallható.
A kerékagy hibák okai
Az alkatrész legsérülékenyebb része a kerékagycsapágy. Ennek hibáját gyakran a tömítés szakadása okozza, amely nemcsak az alkatrész belső elemeinek a nedvességtől és szennyeződéstől való védelmét szolgálja, hanem a kenőanyagot is az alkatrészen belül tartja. Ezért van az, hogyha megsérül, a csapágy munkafelületeinek kopása is nő. Az alacsony vagy nem megfelelő minőségű zsírzóanyagok használata hasonló következményekkel jár.
Az kerékagycsapágy idő előtti meghibásodását a nem megfelelő összeszerelés is okozhatja, például, ha túlságosan vagy nem eléggé húzzák meg, vagy a hézagok nincsenek jól beállítva.
Az agresszív vezetési stílus egy olyan másik tényező, amely romboló hatást fejt ki az alkatrészre: a kátyúkon való áthajtás, a nagy sebességgel való kanyarodás, a mély pocsolyákon és szennyezett területeken való áthajtás, az éles indulás és fékezés okozzák a kerékagytest deformációját, valamint a csapágy külső vagy belső görgőkosarának szakadását. A jármű élettartamának meghosszabbítása érdekében nem ajánlott nehéz terheket szállítani.
Maga az agy ritkábban hibásodik meg. Hibáinak oka, mint például a csapágy szerelési helyének vagy a kerékcsavarok rögzítőnyílásainak megcsavarodása, általában a jármű működési szabályainak figyelmen kívül hagyása, vagy olyan alkatrészek használata, amelyek nem felelnek meg az autó műszaki követelményeinek.
A karékagy javítása és cseréje
A 2000 előtt gyártott járművek esetében a kerékagy élettartama akár 400.000 üzemkilométer is lehet, a modern modellek esetében - legalább 100.000 km. Ha a kerékagy alkatrészek súlyosan kopottak, az alkatrészeket teljesen ki kell cserélni. Ehhez szüksége lesz egy emelőre, egy csavarkulcsra és egy csavarhúzó készletre. Ha új kerekagycsapágyak beszerelésére van szükség, akkor a régiek leszereléséhez véső és kalapács szükséges. Ha az alkatrész túlságosan szorosan van felszerelve, egy csúszókalapácsra és egy lehúzóra lesz szüksége. Jobb a kerékagy cseréjét valakinek a segítségével elvégezni.