
Autó Kipufogó szelep
Kipufogószelep —
Kipufogószelep: hasznos információ
Hogyan ismerjük fel a kipufogószelep meghibásodását
Először vizuálisan vizsgálja meg az alkatrészt és értékelje annak állapotát. Ellenőrizze, hogy megfelelően helyezkedik-e el, és a szelepfészek mérete megfelelő-e. Ideális esetben ez utóbbi 1,15-1,5 mm. Ezután mérje meg az alkatrész és a dugattyú közötti hézagot. Ehhez húzza ki a dugattyút amennyire lehetséges. Az optimális hézag 2,5 mm. Ha a mérés kisebb értéket mutat, a szelep beleütközhet a dugattyúba, ami azonnal eltöri a szelepet.
Emellett ellenőrizni kell azt is, hogy az alkatrész mennyire szennyezett. Ha az egységen jelentős mennyiségű szén, vagy égési maradvány vagy lebomló olajszármazék található, meg kell tisztítani. Ehhez alkohol tartalmú anyagok használata szükséges.
A következő jelek utalnak arra, hogy a kipufogószelepet ellenőrizni szükséges:
- megnövekedett a kipufogógázok nyomása;
- a keverék spontán begyullad az autó hengereiben;
- az üzemanyagfogyasztás megnőtt;
- a „Check Engine” jelzés világít a műszerfalon;
- a motor gyorsan túlterheltté válik;
- túl sok nedvesség csapódik le a motorban;
- kipufogógáz szag az utastérben.
A kipufogószelep meghibásodásának okai
A kipufogószelepeket agresszív környezetben való működésre tervezték: folyamatosan ki vannak téve a magas nyomásnak, a vegyszereknek és a szélsőséges hőmérsékletnek, ami időnként a 650°C-ot is elérheti. Ezért gyártásukhoz különlegesen erős anyagokat használnak fel, és szigorúan betartják a műszaki előírásokat. Még a legkisebb gyártási hiba is nagymértékben csökkentheti az alkatrész élettartamát. Ma a gyárak már kiderítették a kipufogószelep meghibásodásának leggyakoribb okait.
Sok esetben a szelep meghibásodását a rendszeres túlmelegedés okozza. Ennek számos különböző oka lehet, ideértve a nem megfelelő minőségű üzemanyagot is. Az alacsony oktánszámú üzemanyag égés közben robbanást eredményez. Ez hirtelen hőmérséklet emelkedést okoz, és az alkatrész korai kopását eredményezi. Az üzemanyagellátó rendszer nem megfelelő működése hasonló következményekkel jár, ami megakadályozza az éghető keverék kialakulását. A szélsőségesen magas hőmérsékletnek való folyamatos kitétel a szelepszár deformációját okozza, és az alkatrész elakadhat.
A nem megfelelően beállított szelephézagok, a szelepfej nem megfelelő fészke, az érintkezők felületén felgyülemlő szénszármazékok, a különféle alkatrészek kopása és szennyeződése, és a meglazult visszacsapó rugó jelentős mértékben csökkenti a hőcserélő folyamatok hatékonyságát. Ennek eredményeként szelep feje állandó túlmelegedésnek van kitéve, a henger szorossága elveszik, a motor hibásan működik.
A kipufogószelep javítása és cseréje
Javítással a nem lehet megszűntetni az alkatrész hibáját. Annak ellenére, hogy a szelep nagyon kemény fémötvözetből készül, ha a szelep megolvad vagy deformálódik, ki kell cserélni.
Az új alkatrész beszereléséhez le kell szerelni a hengerfejet, ezért a cserét szervizre kell bízni.
A szelep cseréjét követően az alkatrészt a hengerfejre kell helyezni. Ehhez speciális csiszoló anyagokat használnak.
A motor megfelelő összeszereléséhet ajánljuk, hogy szétszerelés közben jelölje meg az elemeket. Miután a motor beszerelésre került, a motor közepes sebessége mellett ki kell próbálni.