Kormánymű — autó
Kormánymű —
Kormánymű: hasznos információ
Hogyan ismerjük fel a kormánymű hibákat
A kormánymű ellenőrzéséhez két személyre van szükség. Az egyik gyakori hiba a kormánykerék holtjátéka. Ezt úgy lehet azonosítani, ha mindkét irányba szélsőséges helyzetbe fordítja a kormánykereket, és ezzel egyidőben ellenőrzi a szerkezetben lévő hézagokat. Ezek nem haladhatják meg az 1-1,5 mm-t. A hézagokat holtjáték vizsgálóval kell megmérni.
Emellett ellenőrizze a kerékagyakat, a kormányösszekötő rudat, a kormánytolórudat, valamint a rögzítőket és a védőburkolatokat.
A szervokormány szerkezet megfelelő működésének ellenőrzéséhez mérje meg a szerkezetben lévő nyomást. Ehhez csatlakoztasson nyomásmérőt szervoszivattyú és a szervomotor közé. Ezután indítsa be a motort és fokozatosan pörgesse fel 1000 fordulat/percre. Mérje meg a nyomást a hidraulikus szervokormányban, úgy, hogy a kormánykereket szélső helyzetbe fordítja. Amennyiben nincs hiba, az érték nem lehet magasabb, mint 80 85 kgf/cm2.
Évente ellenőrizni kell a rendszert, és megelőzésképpen a szervokormányt légteleníteni szükséges. Ezenkívül, az ütemezett karbantartás során a az olajat fel kell tölteni a megfelelő szintre és meg kell húzni a rögzítéseket.
A következő jelekből észlelheti, hogy a kormánymű ellenőrzése szükséges:
- a kormánykerék elforgatása idegen hangokkal jár;
- a kormánykerék rezeg;
- a kormánykerék túl szorosan vagy túl lazán mozog;
- a munkafolyadék szivárog;
- az autó magas fordulatszámon kevésbé stabil;
- a kormánykerék a kanyarodást követően nem áll vissza az eredeti helyzetbe;
- a kormánykerék nem egyenletesen forog;
- a kormánykerék elmozdult.
A kormánymű meghibásodásának okai
A kormánymű korai kopásának fő okai az egységbe bekerülő nedvesség és súrlódó részecskék miatt bekövetkezett rozsdásodása vagy eltömődés. A kormányösszekötő rúd gömbfejek gyors kopását okozhatja egy elszakadt porvédő is. A kormányoszlop csapágyai a kenőanyag hiánya miatt mennek tönkre.
A kormányösszekötő rúd mechanikai sérülése vagy deformációja a gyakori, rossz minőségű útfelületen való autózás következménye. Ezenkívül a hibát okozhatja az is, ha útpatkának vagy más akadálynak hajt.
A szerkezet és a szervokormány közötti nyomásvesztés oka az összekötő vezetékek sérülése vagy a rögzítéseik kilazulása. Annak érdekében, hogy a rendszerben ne maradjon levegő, az új csövek beszerelését és az olajcserét követően a rendszert légteleníteni kell.
A szervokormány nem megfelelő működése a szivattyú ékszíjának szakadása vagy nem megfelelő feszülése is lehet. Az alkatrész működése a munkafolyadék minőségétől is függ.
A kormánymű élettartama függ a használatára vonatkozó szabályok betartásától, valamint a kormánymű ütemezett karbantartásának betartásától.
A kormánymű alkatrészeinek javítása és cseréje
A kormánymű hibájának elhárításához szerelje le a rendszer burkolatát és a porvédőket, majd csatlakoztassa le a szervokormány rögzítőit és a kormányoszlopot. Ellenőrizze, hogy a szerkezet nem szennyezett és nincsenek benne idegen tárgyak. A javításhoz nyomásmérőre és dinamóméterre van szükség, illetve egy másik személynek is segítenie kell.
A szerkezet kopás vagy deformáció miatt meghibásodott alkatrészeit előfordulhat, hogy külön ki lehet cserélni. Amennyiben a szervokormány rendszer hibás, a teljes alkatrészt cserélni szükséges.