Kuplung — autó
Egyébk autóalkatrészek Kuplung alkatrészek
Tengelykapcsoló —
Hogyan azonosítsuk a tengelykapcsoló meghibásodását
A tengelykapcsoló ellenőrzése két lépésben történik. Először, a rendszer vizsgálatához le kell állítani a motort. Többször nyomja le a pedált, ellenőrizze a mozgása zavartalanságát, és hallgassa a hangját. A meghibásodást extrém hangok, például a sikító és kopogó hangok jelzik. Ugyanebben a szakaszban mérje meg a pedál útjának hosszát. Az optimális értéknek 130-150 mm-nek kell lennie, az autómodell függvényében. A pontos adatok a jármű műszaki dokumentációjában találhatók.
A vizsgálat következő szakaszában a motor alapjáraton jár. Először állítsa hátramenetbe az autót és hallgassa meg. A rendellenes hangok, mint a recsegés és ropogás sérült tengelykapcsoló hajtótárcsára vagy a kuplung nyomlapra utalnak. Ha a hátramenet fokozat nem kapcsolható be, az azt jelenti, hogy a rendszer alkatrészei nagymértékben sérültek vagy kopottak, és javításra szorulnak.
Ellenőrizze a szerkezet működését menet közben. A következő jelek utalnak arra, hogy a tengelykapcsolót ellenőrizni szükséges:
- erős rezgés;
- rázkódás menet közben;
- nem teljes kuplung be- és kikapcsolás;
- furcsa hangok.
A tengelykapcsoló nem megfelelő működésének okai
A szerkezet idő előtti kopásának fő oka a jármű működési szabályainak súlyos megsértése, nevezetesen a hirtelen indulás nagy fordulatszámon vagy a láb tengelykapcsoló pedálon való tartása vezetése közben. A rossz minőségű alkatrészek vagy az olyan alkatrészek, amelyeket élettartamukat túllépve is használnak, gyakrabban meghibásodnak.
A tengelykapcsoló meghibásodását gyakran működési mechanizmus hibái okozzák. A mechanikus tengelykapcsoló vezérlők hajlamosak olyan hibákra, mint a kábeltörés, elakadás vagy nyúlás, valamint a csatlakozások sérülése. A hidraulikus működtető elemekre olyan hibák jellemzők, mint az eltömődés és a munkafolyadék szivárgás, mely a sérült tömítőelemek következménye. A tengelykapcsoló hajtótárcsa borítása olajos lehet a sebességváltó bemeneti tengelyének vagy a főtengely csapágyának túlzott olajozása miatt, valamint, ha a motor és a sebességváltó olajtömítései megsérülnek.
A tengelykapcsoló használhatóságát a karbantartás minősége és ütemtervének betartása is befolyásolja. A rendszer egyes alkatrészeinek helytelen beállítása gyakran komoly következményekkel jár, akár az autó feletti uralmat is elveszíthetjük.
A tengelykapcsoló javítása és cseréje
Az alkatrészt csak szervizben lehet javítani vagy kicserélni. A tengelykapcsoló csere a következőkből áll:
- szerelje le a sebességváltót;
- helyezze be a kiegyenlítőt a tengelykapcsoló hajtótárcsa agyba;
- vegye le a hajtótárcsa és a kinyomólap borítását;
- ellenőrizze, hogy a hajtótárcsa nem karcos-e;
- ellenőrizni kell a súrlódó felületet (ha a szegecsek feje a kevesebb, mint 0,2 cm-rel süllyed be a súrlódó felületbe, a hajtótárcsát cserélni kell);
- ellenőrizze a hajtótárcsa kifutását (nem haladhatja meg a 0,5 mm-t, és nem lehet meghajolva);
- ellenőrizze a lendkerék és a kinyomólap állapotát (szükség esetén cserélje ki);
- cserélje ki a borítást és a lemezt, ha a szegecselt csatlakozók az alkatrészek között meglazultak, vagy ha a kuplung kinyomórugók gyűrűi megsérültek;
- az alkatrész kicserélése előtt ellenőrizze a hajtótárcsa szabad mozgását a sebességváltó bemeneti tengelyének hornyai mentén (ha a mozgás akadályozott, az alkatrészt cserélni vagy javítani kell);
- szerelje be a kiegyenlítőt a lemez hornyai közé;
- szerelje fel a tengelykapcsolót a lendkerékre a 3 központosító csap segítségével, majd rögzítse az alkatrészt a helyén.