Lengéscsillapító — autó
Gólyaláb —
Gólyaláb: hasznos információ
Hogyan azonosítsuk a lengéscsillapító meghibásodását
Az alkatrész állapotát minden 20 000 megtett kilométert követően ellenőrizni kell. Először nézze meg az alkatrészt. Amennyiben olaj- vagy rozsdanyomokat talál rajta, cserélje ki a lengéscsillapítót. Vizsgálja meg a kerekeket is (lehetnek rajtuk egyenlőtlen kopásra utaló nyomok). Leggyakrabban az alkatrész vizsgálata a jármű elülső és hátsó részének lengő mozgatásával történik. Ha a teher eltávolítását követően a jármű több mint egy lengési ciklust hajt végre, problémák vannak a lengéscsillapítók működésével. Az alaposabb ellenőrzés érdekében jobb, ha szervizbe viszi a gépkocsit.
A következő jelek utalnak arra, hogy a lengéscsillapítót ellenőrizni szükséges:
- megnövekedett féktávolság;
- a kormányozhatóság romlik;
- szokatlan hangok menet közben;
- az autó karosszériája leng;
- az utazás kevésbé kényelmes;
- a gumiabroncsok nem egyenletesen, és idő előtt kopnak.
A lengéscsillapító hibák okai
Leggyakrabban az olajtömítés és a persely hibásodik meg a lengéscsillapítóban, ezt gyenge minőségük és a nem megfelelő használat okozza. A rúd és felszínének mechanikai sérülése lehet az alkatrész nem megfelelő beszerelésének következménye is. Így például a rúd felső részén lévő menet megszakadásának oka a préslevegős csavarkulcs használata, ami ebben az esetben szigorúan tilos. Emellett, a nem megfelelő beszerelés miatt az alkatrész meg is akadhat: a dugattyúrúd deformálódik, és megreked a vezetőben. Ezért, az alkarész beszerelése a szabályok betartását és a megfelelő szerszámok használatát igényli.
A használat során a lengéscsillapítók nagy megterhelésnek vannak kitéve, így a megfelelő időben végzett karbantartás is elengedhetetlen. Amennyiben nem cserélik ki időben a porvédőket, a lengéscsillapítók elvesztik zártságukat, és ki lesznek téve a szennyeződések és a korrózió romboló hatásának.
A lengéscsillapítók javítása
Amennyiben hibát tapasztal, vigye szervizbe a gépkocsit, ahol a szerelők segítenek:
- kicserélni a tömítéseket, a tömítőgyűrűket és az elhajlott rudakat;
- megszüntetni a szivárgást;
- megszüntetni az alkatrészben lévő nitrogénhiányt;
- kicserélni a folyadékot;
- kétsebességes padon megvizsgálni az alkatrészt;
- porlasztással és polimerekkel helyreállítani a rudak működését.
A lengéscsillapítók cseréje
Normál használat esetén a lengéscsillapítót 3-4 évente kell cserélni; agresszív környezeti körülmények esetén pedig minden 40-50.000 megtett kilométert követően. A jármű csúszásának elkerülése érdekében a lengéscsillapítókat egy tengelyen egyszerre kell kicserélni.
A lengéscsillapító cseréjéhez a következőket kell tennie:
- távolítsa el a kereket, majd a féktömlőket anélkül, hogy lekapcsolná őket a féknyeregektől (ha nem így tesz, légtelenítenie kell a fékrendszert);
- lazítsa meg a lengéscsillapító rúd felső rögzítőit;
- csavarja le az alsó anyákat, amelyek rögzítik az alkatrészt;
- a rugót óvatosan és egyenletesen nyomja össze a leszerelő szerszámokkal;
- szerelje be az új alkatrészt;
- kövesse a fenti lépéseket fordított sorrendben;
- bizonyosodjon meg róla, hogy a rugón nincsenek karcolások.