
Autó Szelepfedél
Szelepfedél —
Szelepfedél: hasznos információ
Hogyan ismerjük fel hengerfej meghibásodását
Az alkatrész vizsgálata igen összetett és időigényes feladat, mely speciális mérőberendezések használatát igényli, így jobb, ha ezt szakemberre bízza. A feladat számos szakaszban végezhető el. Először a hengerfej alkatrészek geometriai adatainak ellenőrzésére van szükség - a szelep vezetőhüvelyek és a maguk a szelepek vizsgálatára. Ezeket meg kell mérni, illetve az alkatrészek hengerfej egységtől lévő távolsága is ellenőrizendő. Ezután az egység hűtő bemélyedésének állapotát kell felmérni. A repedések, a kavitáció, a porózusság és a fém elhajlása javítás vagy csere szükségességét jelzik. A rejtett hibák felfedezéséhez speciális berendezések használatára van szükség, melyek segítenek felfedni a hűtőcsatornák szivárgását.
A következő jelekből következtethet arra, hogy a hengerfej vizsgálatára van szükség:
- a motor túlmelegszik;
- a motor működése közben ütemek maradnak ki;
- kipufogógáz lángok a motorháztető alól;
- motorolaj nyomok a hűtőfolyadékban;
- erős fehér füst a kipufogócsőből;
- a motor működése közben szokatlan hang hallható;
- olajszivárgás a hengerfej borítás alól.
A hengerfej meghibásodásának okai
A hengerfej meghibásodásának, különösen a vezérműtengelyen lévő repedéseknek és a szelepvezetők gyors kopásának legfőbb oka az autó használatára vonatkozó ajánlások be nem tartása, mely nagymértékben megnöveli a motor terhelését. Az optimális motorhasználat közepes fordulatszámon való autózást jelent, mivel az alacsony fordulatszám néhány autóban azt eredményezi, hogy az olajszivattyú alacsony áramlási sebességgel működik, így az alkatrészek kenése nem megfelelő; ugyanakkor a magas fordulatszám az alkatrészek gyors kopását vonja maga után. A hideg évszakban ne induljon el úgy, hogy nem melegítette be a motort.
Gyakran a motor túlmelegedése is okozza a különféle problémákat. A szélsőségesen magas hőmérséklet a hengerfej egység deformációját eredményezi. Ennek következtében a hengerblokk és a hengerfej kapcsolatának zártsága megszűnik, ami hozzájárul a hűtőrendszer és a motoralkatrészek elhasználódásához. Emellett a hirtelen hőmérsékletváltozások megnövelik a hűtő- és kenési rendszerek csatornái közötti repedések kockázatát. Amennyiben olaj szivárog a hűtőrendszerbe, az lecsökkenti hatékonyságát és megnöveli a motor túlmelegedésének esélyét. Ugyanakkor a fagyálló olajteknőbe való bekerülése sokkal veszélyesebb. Ebben az esetben nem használhatja a gépkocsit.
A gyenge minőségű hűtőfolyadék és olaj használata vagy a megfelelő időben való csere elmulasztása a megfelelő csatornák eltömődését eredményezi, és hozzájárul a felületükön való szénlerakódások kialakulásához.
A hengerfej javítása
A javítás mértékét és ésszerűségét szakember határozza meg. Előfordul, hogy a szelepemelő olajtömítések, a szelepek, ezek fészkei és vezetőhüvelyeik cseréje, valamint a csatornák koromlerakódásoktól és szennyeződésektől való megtisztítása elegendő az egység működésének helyreállításához. A kis repedések hegesztéssel javíthatók, és a szelepülés zárófelülete csiszolással megújítható. Amennyiben az alkatrész deformálódott, a szelephüvelyek fészkei kikoptak vagy az elhasználódás olyan mértékű, a hengerfejet cserélni szükséges.
A hengerfej cseréje
A hengerfej leszerelése sok alkatrész és szerelvény leszerelésével, valamint folyadék leeresztésével jár. Az összeszerelés folyamán fontos, hogy a rögzítőcsavarokat bizonyos nyomatékkal húzza meg, a speciális elrendezésnek megfelelően. Ez egy nagyon bonyolult és fontos folyamat, ezért a hengerfejet szervizben kell kicserélni.