Vezetőgörgő — autó
Vezetőgörgő —
Vezetőgörgő: hasznos információ
Hogyan ismerjük fel a vezérműszíj görgő hibákat
A vezérműszíj görgők vizsgálata nagyon nehéz, mivel nem megfelelő működését nem mindig kísérik rendellenes hangok. Az alkatrész meghibásodását általában közvetett jelekből érzékelhetjük.
A feszítőtárcsák és a vezérműlánc feszítőgörgőinek rutinszerű ellenőrzését és cseréjét új és tapasztalt autósok is elhanyagolhatják. Ugyanakkor, a vezérmű mechanizmus hibáinak megakadályozása érdekében a görgőket az autógyártó által meghatározott időközönként cserélni szükséges.
A következő jelekből következtethet arra, hogy a vezérműszíj görgőket ellenőrizni szükséges:
- a motor működése során az alkarészből idegen hangok hallhatók;
- feszítőtárcsa vagy a feszítőgörgő csapágyainak megnövekedett holtjátéka;
- a szíj felülete kifényesedik;
- a szíjhajtás nagyon rezeg (ez a dízelüzemű motorok esetében fontos);
- a vezérmű mechanizmus alkatrészeinek ellenőrzése során mechanikus hibákra derült fény.
A vezérműszíj görgő meghibásodásának okai
Az alkatrész viszonylag gyakran hibásodik meg amiatt, hogy idegen tárgyak kerülnek a görgők és a szíj közé: a homok, a sár, a kavics és a fém részecskék megnövelik az érintkező felületek súrlódó kopását, és az alkatrész külső kosarán forgácsok megjelenéséhez vezetnek.
A vezérmű mechanizmus görgőinek számos hibáját az okozza, hogy a szíj alkatrészek nem megfelelően kerülnek beszerelésre vagy beállításra. Kerülje el a görgők nem megfelelő beszerelését, a szíj elmozdulását vagy a nem megfelelő feszesség beállítását. Egyéb esetben ezek megnövelik az alkatrészek egyenetlen kopásának, a csapágy megszorulásának vagy megnövekedett holtjátékának kockázatát, valamint a rögzítők is eltörhetnek, ami a görgő teljes meghibásodásához vezethet.
A nem megfelelő szerszámok vagy a beszereléskor alkalmazott túlságosan erős ütések horpadásokat vagy forgácsolódást okozhatnak az alkatrészek felületén. Csavarhúzóval és kalapáccsal kísérletet tenni arra, hogy a nem megfelelő szerelés miatt leesett görgőt visszahelyezze nem csupán az adott alkarész, de a meghajtás egyéb alkatrészeinek meghibásodását is eredményezheti.
A motorolaj és a benzin nagyon veszélyes a vezérmű mechanizmusra, Megrongálják a szíjat és a görgők tömítéseit, ami a szennyeződések és a nedvesség felhalmozódását, majd a továbbiakban a csapágyak meghibásodását okozhatja. Ha felmelegszik, a hibásan működő csapágy a műanyag részek megolvadását okozhatja.
A vezérműszíj görgő cseréje
Az alkatrészt a szíj minden ütemezett cseréje alkalmával kell kicserélni, átlagosan ez 60-90.000 km-t jelent. Ne hagyja figyelmes kívül azt az ajánlást, mivel az elszakadt szíj által okozott motorjavítási költség magasabb, mint az új alkatrész megfelelő időben történő beszerelésének költsége.
Ezt az alkatrészt Ön is kicserélheti, de szervizbe is viheti a gépkocsit.