
Autó Szívószelep
Szívószelep —
Szívószelep: hasznos információ
Hogyan ismerjük fel a szívószelep meghibásodását
Az alkatrész ellenőrzése két lépésben történik. Először minden rendszert speciális padon kell ellenőrizni, számítógép segítségével.
Ezután a rendszert szét kell szerelni, és a szelepet le kell szerelni. Vizsgálja meg az alkatrészt, nézze meg, hogy van-e rajta szénszármazék vagy mechanikai sérülés. Különleges figyelmet kell fordítani a beállító szelepre, és az ülésén lévő helyzetére. Mielőtt ez utóbbit ellenőrzi, a motornak le kell hűlnie. Ezután helyezze a dugattyút a sűrítési löket felső holtpontjára. Majd lazítsa meg a második anyát, ami a főanya után található, és állítsa be a távolságot egy mérőeszköz segítségével. Az optimális hézag esetén a mérőeszköz érezhető erőfeszítéssel fér be.
Ne feledje, hogy a szelepeket nem lehet a többi alkatrésztől függetlenül beállítani. Így, miután kicserélte a szelepet, helyezze vissza az új alkatrészt a helyére.
A következő jelek utalnak arra, hogy a szívószelepet ellenőrizni szükséges:
- a motor kopog és más furcsa hangok hallhatók minden üzemmódban;
- a motor leáll;
- a megnövekedett üzemanyag- és a motorolaj fogyasztás;
- a motor alacsony fordulatszámon nem megfelelően működik, és alapjáraton spontán leáll.
A szívószelep meghibásodásának okai
Az alkatrész hibás működését és teljes leállását okozhatja a nem megfelelő minőségű üzemanyag vagy motorolaj használata. Az alacsony oktánszámú benzin az üzemanyag alacsony kopásgátló hatását eredményezi, ami nagy megterhelést okoz a dugattyúknak. Ebből következik, hogy a motor üzemi hőmérséklete megnő. A szénmaradványok is felgyülemlenek a szelepfejen, melyek miután elérnek egy bizonyos vastagságot, levállnak és a szelepülés és a szelep felülete közé kerülnek. Ez túlmelegedett szelepfejet eredményez, az üléssel való nem megfelelő kapcsolatot eredményez.
Az alkatrész nem megfelelő működésének gyakran az az oka, hogy az ülés és a szelep között megnő vagy csökken a hézag. Minél nagyobb a hézag, annál gyorsabban kopik el az alkatrész és a motor meghibásodik. Amennyiben a hézag kisebb a normálisnál, a szívószelep nem működik. Így az üzemanyag nem kerül megfelelő időben a hengerekbe. A zárt szelepekkel működő járműben a motor túlmelegszik, és a hengerek idő előtti meghibásodása következik be.
A szívószelep leégésének oka lehet a túlságosan későn, vagy túlságosan korán bekövetkező gyújtás. Ezért, ha az alkatrész leáll, meg kell bizonyosodni arról, hogy az előgyújtás szöge megfelelő.
A szívószelep cseréje
A javítás nem tudja megszüntetni a szelep legkisebb hibáit sem, így célszerű kicserélni.
Az alkatrész kiszereléséhez először szerelje le a vezérműszíjat, és a vezérműtengely borítását. Tanácsos megjelölni a himbák és a kiegyenlítők sorrendjét.
A vezérműtengely borításának csavarjaihoz használjon nyomatékkulcsot. A meghúzási nyomatéknak mindössze 10 Nm-nek kell lennie.
Ahhoz, hogy a szelepek egyenletesen kopjanak, minden alkatrészt egyszerre cseréljen.