Toronycsapágy — autó
Toronycsapágy szilent —
Toronycsapágy szilent: hasznos információ
Hogyan azonosítsuk a hibás lengéscsillapító támaszt
A lengéscsillapító támasz elsődleges ellenőrzését Ön is elvégezheti. Ehhez támaszkodjon a motorháztetőre, és próbálja meg hintáztatni az autót. Ha az alkatrész hibás, érzékelheti a holtjátékot. Ezenkívül a támaszt is meg kell néznie. Amikor ezt teszi, ügyeljen az alkatrész gumi részének állapotára. Amennyiben ez elmozdult vagy megrongálódott, a támasz cserére szorul.
A következő jelekből érzékelheti, hogy a lengéscsillapító támasz ellenőrzésére van szükség:
- vezetés közben kopogás vagy csörgés hallható (bár ez például jelezheti a lengéscsillapító persely kopását is);
- az autó kormányozhatóságának romlása;
- menet közben rezgés érzékelhető;
- a kormánykerék elforgatásakor nyikorgás hallható;
- a lengéscsillapító és az alváz közötti kapcsolat kilazult.
Amennyiben a fenti jelek bármelyikét érzékeli, vigye szervizbe a gépkocsit, hogy az egész futóművet megvizsgálják tesztpadon. Tény, hogy más alkatrészek hibás működése is ugyanezeket a jeleket okozza, pl. a lengéscsillapító perselyeké. Az alkatrészek rutinszerű ellenőrzését 1,5-2 évente szükséges elvégezni.
A lengéscsillapító támasz hibák okai
A lengéscsillapító támasz korai meghibásodása lehet szennyeződés, korrózió vagy az alkatrész gyenge minőségének eredménye. Az alkatrész élettartamát az is csökkenti, ha rossz minőségű utakon használja a gépkocsit, valamint a hőmérsékletváltozások és a nagy sebességgel való autózás is. Ezek a tényezők mind a gumi alkatrész, mind a lengéscsillapító tartó, illetve a tartó csapágyának és rögzítőinek állapotát is befolyásolják.
A lengéscsillapító támasz cseréje
Amennyiben a lengéscsillapító hibájára fény derül, azonnal ki kell cserélni. Ellenkező esetben ez a lengéscsillapító meghibásodását okozhatja, ami költséges javítást eredményez.
Amennyiben a gumielemek kopottak vagy a görgőscsapágy hibás, az alkatrészt ki kell cserélni.
A lengéscsillapító támaszt sok esetben javító készlet használatával cserélik. Ez általában a következőket tartalmazza:
- a támasz gumi alkatrészét;
- a csapágyat;
- a porvédőt;
- az olajtömítést;
- a csavarokat;
- az anyákat;
- a lengéscsillapító perselyt.
Az alkatrész cseréje általában a következő lépéseket tartalmazza:
- Csavarja ki a lengéscsillapító felső rúdját.
- Lazítsa meg a kerékcsavarokat.
- Emelje fel az autót egy emelővel és rögzítse a kerekeket ékekkel.
- Vegye le a kereket.
- Szerelje le a lengéscsillapítót.
- Nyomja össze a rugót speciális rugó kompresszorral.
- Szerelje ki a hibás a támaszt.
- Tisztítsa meg a alkatrészt a szennyeződésektől, és távolítsa el a korróziót, amennyiben szükséges.
- Szerelje be az új alkatrészt.
- A rugó kompresszor eltávolítása nélkül szerelje össze a lengéscsillapítót és szerelje be a helyére.
- Helyezze be a rudat a lengéscsillapító támaszon lévő lyukba.
- Húzza meg a rögzítőanyákat egy nyomatékkulccsal.
- Távolítsa el a rugó kompresszort.
- Engedje le a járművet.
Ne feledje, hogy a lengéscsillapító támasz önálló cseréje csak abban az esetben lehetséges, ha rendelkezik előzetes, ilyen feladat során szerzett tapasztalattal. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a feladat változhat annak függvényében, hogy első vagy hátsó futóművön kell cserélni az alkatrészt, illetve az autó modell is befolyásolhatja ezt. Ezért mielőtt elkezdni a munkát, olvassa el gépkocsija leírását.