
Lengőkar — autó
Lengőkar —
Lengőkar: hasznos információ
Hogyan ismerjük fel, hogy a független kerékfelfüggesztés lengőkar hibás
Az alkatrész ellenőrzéséhez használjon emelőt, vagy autóliftet. Először távolítsa el a gömbcsuklókat, majd győződjön meg róla, hogy a lengőkar nem esik le. Ehhez függőlegesen lengesse. Normál körülmények között a kar rugóként viselkedik, és visszatér eredeti helyzetébe. Fordítson figyelmet a gumibakra is - nem fordulhat el a karikákhoz képest.
A független kerékfelfüggesztés lengőkar vizsgálatának szükségességére a következő jelekből következtethet:
- hézagok a kerékagyban;
- kopott gumiabroncsok;
- az autó karosszériája vagy a kormánykerék menet közben rezeg;
- idegen zajok kanyarodáskor vagy gyenge minőségű útfelületen;
- a motor teljesítménye csökken;
- a kormánykerék megnövekedett holtjátéka.
A független kerékfelfüggesztés lengőkar meghibásodásának okai
Az alkatrész leggyakoribb hibája a deformáció. A deformáció fő oka, ha nagy sebességgel kátyúkon hajt keresztül. Emellett a nem megfelelő minőségű alkatrészek, melyeket élettartamukon túl használnak is gyorsan meghibásodnak.
Az autó használata közben a felfüggesztésben gumibakok és gömbcsuklók természetes kopása is az adott forma megváltozását vagy a kar teljes hibáját okozhatják. Az ilyen hiba megelőzésére minden 50.000 megtett kilométert követően ellenőrizze az alkatrészt és a felfüggesztés szomszédos elemeit.
A felfüggesztés keresztlengőkarjai acélból, vagy könnyűfém ötvözetből készülnek. Az acél alkatrészek jobban ki vannak téve a korrózió veszélyének a menet közben beszivárgó víz miatt. A felfüggesztés szerkezetének hosszabb működése érdekében válasszon könnyűfém lengőkarokat.
A független felfüggesztés lengőkar cseréje
Amennyiben saját maga cseréli ki a lengőkart, a következők szerint járjon el:
- tegyen támaszokat az autó alá, miután felemelte emelővel;
- távolítsa el a rögzítőanyát;
- csatlakoztassa le a kart az autó karosszériájáról;
- csatlakoztassa le a kormányösszekötő rudat a kar gömbcsuklójáról;
- távolítsa el az alkatrészt, és szerelj be az újat a gömbcsukló és a kormányösszekötő rúd közé;
- az új alkatrész rögzítéséhez új anyákat és csavarokat használjon;
- az alkatrész alatt található anyákat 90 Nm nyomatékkal húzza meg, majd fordítsa ezeket vissza 30°–40°-al;
- hátul csatlakoztassa a kar csavarját a karosszériához az anya meghúzásával (de ne teljesen);
- emelővel emelje a kart, hogy 80°-ban vízszintes legyen;
- az anyát 60 Nm nyomatékkal húzza meg;
- engedje le az autót, és vegye ki az emelőt.