
Autó Hűtőventillátor
Hűtőventillátor —
Hűtőventillátor: hasznos információ
Hogyan ismerjük fel a motor hűtőventilátor hibás működését
Először is meg kell vizsgálni a ventilátort. Ehhez csatlakoztassa az alkatrészt az utastérben lévő 12-14V-os elektromos rendszerhez. A működő alkatrész a maximális fordulatszámot 2 másodpercen belül eléri.
Ha az eszköz megfelelően működik, folytassa az ellenőrzést a vezetékekkel. Ehhez csatlakoztassa a vezeték egyik végét a feszültségforráshoz, és mérje meg a feszültséget egy voltmérővel a másik oldalon.
Ezenkívül ellenőrizze a ventilátor érzékelőjét, amely a motor hőmérsékletét méri. Amikor az utóbbi hőmérséklete eléri a 92°C-os határértéket, a ventilátornak automatikusan be kell kapcsolnia. Miután a motor eléri a 99-104°C-os hőmérsékletet, a ventilátornak a második üzemi fázisra kell váltania. Ha az alkatrész hibáit nem sikerült megállapítani, de nincs automatikus indítás, az érzékelőt ki kell cserélni.
Az alkatrész nem rendelkezik meghatározott élettartammal. Ha az autót odafigyeléssel használják, a ventilátor akár az autó teljes élettartama alatt megfelelően működik.
A következő jelek utalnak arra, hogy a motor hűtőventilátort ellenőrizni szükséges:
- a motor túlmelegszik;
- a ventilátor érzékelő nem megfelelően működik;
- a motor magasabb fordulatszámon veszít az erejéből;
- a „Check Engine” jelzés világít a műszerfalon;
A motor hűtőventilátor hibák okai
A leggyakoribb működési hiba a ventilátor motor meghibásodása, amely gyakran szennyeződés bejutása miatt következik be; illetve a jármű elektromos rendszerében fellépő feszültségingadozások is okok lehetnek erre. A motorventilátor meghibásodott érzékelője oka lehet annak, hogy az alkatrész folyamatosan üzemel, kikapcsolás nélkül.
A páratartalom és az üzemi folyadékok hatása miatt a terminálok rozsdásodhatnak. A szennyeződések bejutása a rendszerbe jelentősen csökkentik az alkatrész élettartamát, ezért fontos, hogy az alkatrészeket rendszeresen tisztítsa meg ecsettel.
A motor hűtőventilátor javítása és cseréje
Az alkatrész gyakran a hűtő előtt kerül elhelyezésre. Leggyakrabban a hiba a vezetékben van. Ha javítás nem lehetséges, a vezetékeket teljesen ki kell cserélni.
Amennyiben a ventilátor lapát vagy tengely eltömődött, az egységet szét kell szerelni, meg kell tisztítani és kenni kell.
A relé, a ventilátorlapátok vagy a hajtás teljes vagy részleges károsodása esetén a hibás alkatrészeket újakra kell cserélni. Ha az alkatrészt mechanikus sérülés érte, vagy a vezérlőegység hibás, új alkatrészt szereltek be, amelyet a teljes rendszer kalibrálása követ.