
Autó Generátor szabályozó
Generátor szabályozó —
Generátor szabályozó: hasznos információ
Hogyan azonosítsuk a generátor feszültségszabályzó meghibásodását
Az alkatrészt minden 5.500-8.500 km-t követően el kell végezni, vagy évszakváltáskor. A szabályzó működését egy voltmérővel ellenőrizheti. Az eszközt az akkumulátor kivezetéseire kell csatlakoztatni és megmérni a feszültséget úgy, hogy nem jár a motor: ennek körülbelül 12-12,8 V-nak kell lennie. Ezután el kell indítania a motort: amennyiben a multiméter adatai 13,2-14 V közötti értékeket mutatnak, az alkatrész megfelelően működik. Ezután a fordulatszám növelésére van szükség. A mért feszültségnek is növekednie kell, de nem lehet több, mint 14,8 V.
Az autóból kiszerelt szabályzót más módon kell ellenőrizni. Ehhez szükség les egy voltmérőre, egy 12 V-os izzóra, egy tápegységre vagy töltőre, melynek áramerőssége vezérelhető, néhány csatlakozóval szerelt vezetékre és egy akkumulátorra. Az akkumulátort a töltőhöz kell csatlakoztatnia, az izzót pedig az akkumulátorhoz, a vezetékekkel pedig az izzót a feszültségszabályzó megfelelő csatlakozóihoz. Amennyiben a voltmérő nincs a töltőbe beépítve, az akkumulátorhoz csatlakoztatandó. Miután a tápegységet vagy a töltőt bekapcsolja, az izzónak fel kell gyulladnia, és ki kell aludnia, amikor a feszültség 14,5 V-ra (vagy néhány jármű esetében 14,8 V-ra) emelkedik. Amennyiben ezek értékeknél az izzó nem alszik el, a feszültségszabályzó cserére szorul.
A generátor relé feszültségszabályzó ellenőrzésének szükségességét a következő jelek mutatják:
- fehér lerakódás az akkumulátor házán, vagy a karosszérián az akkumulátor környékén;
- a motor nehezen indul;
- 4-6 óra folyamatos autózást követően a töltőáram túlságosan magas értéke;
- az autó világító rendszerében az izzók túlságosan gyakran kiégnek.
A generátor feszültségszabályzó meghibásodásának okai
A tranzisztorok kiégése a feszültségszabályzó meghibásodásának leggyakoribb oka. Általában ezt vagy a generátor állórész vagy forgórész vezeték belső földelésének rövidzárlata okozza, vagy a diódahíd nem megfelelő működése. Amennyiben az alkatrész túlságosan gyakran hibásodik meg, elképzelhető, hogy a generátor javítására vagy cseréjére van szükség. Gyakran a szabályzó gyakori kiégésének oka a nem megfelelő minősége vagy az autó műszaki előírásainak nem megfelelőség okozza, valamint az opcionális elektromos berendezések, például a fűtött ajtókilincsek beszerelése.
A szabályzó érintkezői oxidálódhatnak az őket ért nedvesség és szennyeződések hatására, ami megakadályozza a jelátvitelt az elektromos áramkörön. Néhány esetben a probléma megoldható a szennyeződés és a korrózió eltávolításával, illetve a vezetékek megbízhatóbb rögzítésével. Az érintkezőkefe szerelvénnyel szerelt szabályzókban a érintkezés hiányának, így a hibának a kefék kopása lehet az oka.
A szabályzó megfelelő működésének hiányát okozhatja a mag és a forgórész közötti hézag megváltozása, vagy a forgórész rugójának kilazulása. Előfordulhat az is, hogy az alkatrész hibás működésének a feszültségszabályzó nem megfelelő beállítása az oka.
A generátor feszültségszabályzó cseréje
A generátor feszültségszabályzót cserélhetik a szervizben, vagy kicserélheti saját maga. Számos autóban ez a generátor kiszerelésével jár. A cserét a következő módon kell elvégezni:
- Csatlakoztassa le a negatív vezetéket az akkumulátorról.
- Lazítsa meg a generátor felső rögzítőit, kicsit mozdítsa el oldalra, és csatlakoztassa le a tárcsáról a hajtószíjat.
- Teljesen csavarja ki az alsó és felső csavarokat és szerelje le a szerelvényt.
- Vegye le a generátor hátsó védőborítását miután meglazította a bilincseket.
- Húzza ki a csatlakozót a generátort a diódahíddal összekötő vezetékekkel.
- Csavarja le az érintkező blokk csavarról az anyát, majd csavarja ki a generátor rögzítőit.
- Vegye ki a hibás alkatrészt, és szerelje be a helyére az újat.
Ez a leírás általános, így az autó márka és modell függvényében eltérő lehet. Részletesebb leírást az autó műszaki dokumentációjában talál.