
Autó Katalizátor
Katalizátor —
Katalizátor: hasznos információ
Katalizátor meghibásodások
- különböző mechanikai sérülések a katalizátor fémházán;
- a méhsejtszerkezet eltömődése, vagy mechanikai sérülése;
- a katalizátorban lévő komponensek által kiváltott kémia reakciók leállása.
A katalizátor meghibásodására utaló jelek
- a gépjármű motorja leáll üresjáratban;
- csak nehezen indítható be a gépjármű motorja;
- kipufogógázok színének megváltozása (szürke vagy világoskék árnyalatú);
- problémák a gépjármű gyorsításánál, és a motor fordulatszámának növelésénél;
- szokatlan zajok a kipufogó rendszer működésekor;
- a "Check Engine" (Motorellenőrzés) lámpa automatikusan bekapcsol a műszerfalon;
- megnövekedett üzemanyag fogyasztás, amely 1,5-2 liter / 100 km értékkel meghaladja a megszokott normát;
- szokatlan "kénes" szag érezhető a kipufogónál;
- fémes cseppek megjelenése a katalizátor fémházában.
A katalizátor meghibásodásának okai
- tetraetil-ólom tartalmú adalék használata az üzemanyaghoz;
- rossz minőségű üzemanyag használata;
- üzemanyag-keverék előállítási problémák és az üzemanyag keverék jellemzőinek jelentős mértékű megváltozása;
- kenőanyag, vagy üzemanyag bejutása a katalizátor konverterbe;
- a katalizátor belső méhsejt szerkezetének megsérülése;
- a katalizátor konverter beszennyeződése az üzemanyag elégése során keletkezett gázoktól;
- a katalizátor használata az egység élettartamának lejártát követően;
- szakszerűtlen használat.
Diagnosztika
A katalizátor meghibásodásának kiderítéséhez speciális felszerelés szükséges, ezért ezt a munkát csak megfelelő szakszervizben, vagy autószerelő műhelyben tudják elvégezni. Természetesen azért vannak olyan jelek, amelyekből következtethetünk a katalizátor meghibásodásra. Ezek közé tartoznak a katalizátor külső fémházán szemmel észrevehető sérülések is. Amennyiben ilyen problémát észlelünk, a lehető legrövidebb időn belül gondoskodni kell a meghibásodott alkatrész cseréjéről.
A katalizátor méhsejt szerkezetének teljesítményét az első oxigén szenzorhoz (lambda-szonda) csatlakoztatott nyomásmérővel mérik meg. A diagnosztika során a gépjármű motorját felgyorsítják 3000 rpm-re. A mért értékek normál nyomáson nem haladhatják meg a 2,94 Pas-t, vagy a 0,3 kgfs/cm2-et.
A katalizátor normál élettartama 100000 - 150000 kilométer közötti. Az élettartam lejárta után nem ajánlott az elhasználódott komponenset tovább használni. A katalizátorban lévő méhsejt szerkezet kapacitásának csökkenése a motor meghibásodásához vezethet, mivel ilyen esetekben túlnyomás jön létre a rendszerben.