
Autó Turbo
Turbófeltöltő —
Turbófeltöltő: hasznos információ
Hogyan azonosítsuk a turbófeltöltő meghibásodását
Először távolítsa el a csatlakozóvezetékeket, és ellenőrizze, hogy vannak-e rajtuk kenés nyomai. Ezután ellenőrizze a turbófeltöltő kerék lapátjait, bizonyosodjon meg róla, hogy nem sérültek-e. Az alkatrész törésének megállapításához először mozgassa a tengelyt tengelyirányban, majd sugárirányban. Az első esetben a maximális elmozdulás 0,05 mm lehet. Ha a tengelyt felfelé és lefelé mozgatja, nem érhet hozzá a lapátokhoz. Amikor ellenőrzi az alkatrészt, győződjön meg arról, hogy a burkolat sértetlen, és nincs rajta repedés. Részletesebb ellenőrzést szervizben végeznek, mivel ott rendelkezésre áll az ehhez szükséges különleges állvány.
A következő jelek utalnak arra, hogy a turbófeltöltőt ellenőrizni szükséges:
- az alkatrész túlságosa zajos;
- a motor teljesítménye csökkent;
- a megnövekedett üzemanyag- és a kenőanyag fogyasztás;
- a nyomaték hiánya;
- az autó gyorsuláskor megáll;
- kék vagy fekete színű kipufogógáz;
- az elektromos berendezés nem működik.
A turbófeltöltő hibák okai
A turbófeltöltő hibamentes működése kizárólag olyan körülmények között lehetséges, amikor a motor, a kipufogó- és az üzemanyag-rendszerek minden alkatrésze működtethető. Ellenkező esetben az alkatrész idő előtt meghibásodik. Ha betartja a használat feltételeit, a turbófeltöltők átlagos élettartama benzinüzemű járművek esetében 150 000 megtett kilométer, dízelmotoroknál pedig 250 000 kilométer.
A turbófeltöltő egyik leggyakoribb hibája a lapátkerék-lapátok mechanikai sérülése. Ezt általában a szívó- vagy kipufogócsőben lévő idegen tárgyak okozzák. Ennek oka a gyújtógyertyákból, a motordugattyúkból, a szelepekből, a légszűrőkből származó szennyeződés; az anyák, csavarok és egyéb alaktrészek leszakadt darabjai lehetnek, például, ha a javítás során ezeket gondatlanul a szívócsatornában hagyták. A lapátkerék-lapátok megrongálódhatnak a csapágyak kopásából vagy meghibásodásából eredő forgótengely elhajlásának következtében is.
Az olaj hiánya a rendszerben veszélyes a turbófeltöltő alkatrészek számára. Ezt általában az okozza, hogy nem időben kerül a motorteknő feltöltésre, nyomáscsökkenés történik, vagy eltömődik az olajszállító tömlő; de a jármű hosszú állása, valamint a motor hideg időben való nem megfelelő indítása is okozhatja. A szennyezett vagy nem megfelelő minőségű olaj használata növeli a turbófeltöltő alkatrészek súrlódó kopását, eltömítve a csatornákat kis részecskékkel.
A szívórendszer szennyezett alkatrészei, ideértve a levegőszűrőket, a gyenge minőségű üzemanyag használatát, a csatlakozóvezetékek laza csatlakozását, a nem megfelelő alkatrészek beépítését, a turbófeltöltő túlmelegedését okozhatják. Ez a rotor és a tengely meghibásodásához, valamint a csapágyak korróziójához vezethet.
A turbófeltöltő cseréje
Amennyiben az alkarészt nem lehet megjavítani, cserére szorul. Ez a következő lépésekben végezhető el:
- Cserélje ki a levegő- és olajszűrőket, valamint a motorolajat.
- Szerelje le az összes vak kupakot az új alkatrészről, melyeket majd az előzőek helyére kell beszerelni.
- Tisztítsa meg a turbófeltöltőhöz csatlakoztatott csővezetékeket.
- Használjon új, kiváló minőségű tömítéseket.
- A műszaki dokumentációban leírt szereplő ajánlások betatásával végezze el a feladatot.
Miután az új turbófeltöltő beépítésre került, indítsa el a motort és ellenőrizze a csatlakozók zártságát. Emlékeztetjük, hogy a motornak az első 2-5 percben üresjáratban kell üzemelnie.