
Kerékcsavar — autó
Kerékcsavar —
Kerékcsavar: hasznos információ
Hogyan észleljük, hogy a kerék zárócsavarok és anyák meghibásodtak
A rögzítők ellenőrzése nem igényel speciális tudást vagy berendezéseket, ezek állapotát Ön is könnyen felmérheti. Elegendő kicsavarni az alkatrészeket, megnézni ezeket, majd ellenőrizni, hogy a fészkeikben van-e valamilyen hiba. Még a csavarfej vagy a menet leglényegtelenebb sérülése is azt jelzi, hogy a rögzítők cseréjére van szükség. Ezután ellenőrizze az alkatrészek felszínét, hogy nincs-e rajtuk rozsda és megfelelő mennyiségben található rajtuk kenőanyag.
A kerék zárócsavarok és anyák hibáinak jelei
- a kerék felől menet közben vagy fékezéskor csiszoló hang hallható;
- az dugókulcs feje megcsúszik, amikor megpróbálja kicsavarni a rögzítőket;
- az anyák és csavarok kicsavarásánál recsegés és nyikorgás hallható;
- nehéz eltávolítani az alkatrészeket;
- az alkatrészek rögzítése nem megbízható.
A kerék zárócsavarok meghibásodásának okai
A kerékrögzítők legáltalánosabb hibája a nem megfelelő nyomaték. A túlságosan nagy nyomaték alkalmazása beszerelésekor a menetes csatlakozás sérülését, a csavarok vagy csapok törését, a kerékagyon lévő fészkükben való forgásukat okozhatja; míg a nem elegendő nyomaték a rögzítések deformációjával, megrongálódásukkal és fészkük sérülésével jár. Mindkét esetben a baleset kockázata igen magas, mivel a kerék menet közben leválhat.
Az alkatrészek törésének gyakori oka, hogy az autó sztenderd dísztárcsáinak cseréjénél nem megfelelő rögzítők kerülnek kiválasztásra. A túlságosan rövid csavarok nem tudják biztosítani a kerék megbízható rögzítését, a túl hosszúak pedig hozzáérhetnek a fékrendszer alkatrészeihez, és megrongálhatják azokat. Emellett, amennyiben az alkatrészek formája nem egyezik a fészekkel, a rögzítés egy idő után kilazul.
A kerékcsavarok kenéséhez speciális termékeket használjon, melyek ellenállnak a magas hőmérsékletnek, és nem mosódnak ki. Amennyiben figyelmen kívül hagyja ezt az ajánlást, a menetes csatlakozók a rozsda miatt eltömődhetnek. Emellett a kenőanyag hiánya is megnöveli az alkatrészek felszínének lecsiszolódását.
A kerékcsavarok és anyák javítása
A kerékcsavarok és anyák helyreállítása azok szennyeződésektől, rozsdától való tisztítására és a speciális anyaggal való zsírozására korlátozódik. Soha ne vágja újra a menetet, és soha ne vágja le a menet sérült fordulatait az alkatrész végén.
Az alkatrész beragadás és megszorulás kockázatának csökkentésére a karbantartáshoz használjon hőálló kenőanyagot. Ezeket csak a kerékcsavarok és anyák menetes részén lehet alkalmazni.
A kerékcsavarok és anyák cseréje
A kerékcsavarok és anyák cseréje egyszerű. A cseréhez a következőket kell tennie:
- lazítsa meg a kerékrögzítőket;
- emelje fel az autót egy emelő segítségével;
- csavarja ki a rögzítő csavarokat és anyákat;
- ellenőrizze, hogy az alkatrészek fészke nem sérült;
- tegyen kenőanyagot az alkatrészek menetes felszínére, és csavarja be ezeket;
- engedje lejjebb a járművet, és húzza meg a rögzítőket az autó műszaki leírásában megtalálható nyomatékkal.
Amennyiben egy csavart vagy egy anyát kicserél, győződjön meg róla, hogy ez nem tér el a többi felszerelt alkatrésztől. Amikor cseréli a rögzítőket, kövesse az autó műszaki dokumentációjában található ábrát. Ez biztosítja a kerék megfelelő elhelyezését, és a féktárcsa felületéhez való illeszkedését.