Klímakompresszor — autó
Autóklíma kompresszor —
Autóklíma kompresszor: hasznos információ
Az autóklíma kompresszor meghibásodásai
- a meghajtó szíj meghibásodott, vagy elkopott;
- hűtőfolyadék szivárgás;
- a komponens csalatkozó konzolja meghibásodott;
- a szolenoid szelepek elhasználódtak vagy megolvadtak;
- a kompresszor borítása megsérült valamilyen mechanikai hatás miatt;
- kompresszor szelepei beragadtak;
- a vezetékek zárlatosak lettek, vagy megsérültek.
Az autóklíma kompresszor meghibásodására utaló jelek
- Az autóklíma szokatlan zajokat produkál bekapcsolásnál és működés közben;
- a hőmérsékletet nem lehet szabályozni;
- idegen, furcsa szag érezhető az utastérben.
Az autóklíma kompresszor meghibásodásának okai
- a szükséges, tervszerű karbantartás elhanyagolása;
- a szellőztető rendszer alkatrészeinek nem rendeltetésszerű használata;
- gyenge minőségű komponensek használata;
- nyomáscsökkenés a rendszerben;
- az autóklíma kompresszor rendszeres használata magas páratartalom, és jelentős mértékű hőmérséklet változások mellett;
- rossz minőségű hűtőfolyadék használata;
- túl kevés, vagy túl sok hűtőfolyadék jelenléte a rendszerben;
- kenőanyag hiány;
- az autóklíma csővezetékeinek meghibásodása;
- a hűtőventilátor meghibásodása.
Diagnosztika
A diagnosztikához egy speciális szerelőpadra kell beállni a gépjárművel. Itt meg kell mérni a komponens üzemi nyomását. A hűtőközeg (freon) optimális nyomásszintjének 2-3 atmoszférának kell lennie. A gáz kompressziónak 15-25 atmoszféra közötti értéken kell lennie. Gyenge nyomásnál a rendszer hűtőhatása minimálisra csökken.
Ezt követően ellenőrizni kell az olajat a komponensben és meg kell győződni arról, hogy nincs-e az olajban víz, illetve oxidált anyagok. Ha az olaj fekete színűvé vált, vagy égett szagot lehet érezni az utastérben, akkor valószínűleg a kompresszor túlmelegedett működés közben. Fontos megemlíteni, hogy ha a mechanizmus hosszú időn keresztül van kitéve hőterhelésnek, akkor az olaj elveszíti a kenőhatását, ami a kompresszor meghibásodásához vezet.
Nyomásváltozásnál az értékeknek egyenletes ütemben kell növekedniük. A jelentős mértékű nyomásváltozások miatt a kompresszor meghajtás meghibásodhat, illetve a kompresszor szennyezetté válhat.
A kompresszor javítása és cseréje
Ha a kompresszor csak kismértékben károsodott, akkor egy szakember könnyen meg tudja javítani. A javításhoz és a teszteléshez a kompresszort ki kell szerelni a rendszerből, valamint tökéletesen meg is kell tisztítani.
A kompresszor ellenőrzésével és letesztelésével feltárhatók a kisebb meghibásodások. A javítást követően le kell ellenőrizni a kompresszort, hogy kiderüljön sikerült-e megoldani a problémát. Ha a kompresszor alkatrészeinek több mint a fele meghibásodott, vagy a mágneses csatlakozó kar megsérült, akkor csak a kompresszor cseréjével oldható meg a probléma.