
Autó Párologtató klímaberendezés
Klíma párologtató —
Klíma párologtató: hasznos információ
Hogyan ismerjük fel a légkondicionáló párologtató meghibásodását
Az alkatrész külső állapota segít annak meghatározásában, hogy használható-e még az adott elem. A bordák nem lehetnek szennyezettek, bár az enyhe porréteg jelenléte elfogadható. Szintén szükséges a leeresztő cső ellenőrzése. Amennyiben a párologtató megfelelően működik, kedvező időjárás esetén körülbelül 1 liter kondenzvíz távozik óránként.
A leeresztő rendszernek kis vastagsággal kell rendelkeznie (csupán 1,5-2 mm) ezért gyakran eltömődik. A rendszert különösen akkor kell alaposan ellenőrizni, ha a légszűrő sérült.
Ezenkívül meg kell mérni az alkatrészből kilépő levegő hőmérsékletét, melynek 8-12 °C-nak kell lennie. Ilyen értékek esetén a hűtőközeg hőmérséklete 0-5 °C között ingadozik.
A párologtató peremén korokozó mikroorganizmusok fejlődhetnek ki. Ez az egyik legveszélyesebb probléma, amely az alkatrész működése során felmerülhet. Ha kellemetlen szagot vagy egyéb, zavarokra utaló jelet észlel az utastérben, haladéktalanul tegye meg a megelőző intézkedéseket: tisztítsa meg az párologtatót és a légkondicionáló rendszer egyéb elemeit, és megfelelő vegyszerekkel kezelje ezeket.
A párologtató átlagosan öt évig használható. A légszűrő nem megfelelő működése és a kedvezőtlen időjárási viszonyok jelentősen csökkenthetik ezt az időt.
A következő jelek utalnak arra, hogy a párologtatót ellenőrizni szükséges:
- magas páratartalom az utastérben;
- az ablakok menet közben erősen párásodnak;
- kellemetlen szag az utastérben a légkondicionáló működésekor;
- a ventilátor hőmérséklete nem szabályozható.
A légkondicionáló párologtató meghibásodásának okai
A párologtató egyik leggyakoribb hibája a korrózió, ami általában a légkondicionáló rendszer szennyeződésének eredménye. Idővel ez a lyukakon keresztül megjelenik, ami a szakember azonnali beavatkozását igényli. Emellett párologtató belső felülete is megrongálódhat, amennyiben víz vagy kenõanyag szivárog a légkondicionáló rendszer csõvezetékébe. A túlzott porelszívás a levezető cső eltömődését eredményezi, ami jelentősen csökkenti a hűtés hatékonyságát.
Az egység javíthatósága nagymértékben függ a légkondicionáló rendszer más elemeinek állapotától. Például a szennyezett kabin szűrők használata a hőcserélő folyamatokban meghibásodást okoz, ami végül a légkondicionáló alkatrészek megrongálódásához vezet. A levegőbefúvó-párologtató üzemi teljesítményének csökkenése a páratartalom növekedésével, és a kompresszor alkatrészeinek freon okozta kopásával fenyeget, ezzel növelve a korrózió és a szennyeződés kockázatát.
A párologtató tömlői befagyhatnak és megrepedezhetnek, ha az expanziós szelep működésében zavarok lépnek fel. Ráadásul így nem a hűtőközeg teljes mennyisége alakul át gázzá. Az utastérben lévő fúvóka hibája ugyanilyen következményekkel jár. A szokásosnál magasabb freon-mennyiség okozta túlzott nyomás is a párologtató megrongálódását okozhatja.
A légkondicionáló párologtató javítása és cseréje
A levezető cső és a párologtató bordák szennyezettsége a legelterjedtebb hiba, amely javítható. Különleges reagenseket használnak a felületek és a levezető megtisztítására. Ha azonban az alkatrészek mechanikai hatások miatt sérültek, a tisztítás nem végezhető el. Ebben az esetben a rendszer teljes szétszerelésére van szükség. Ehhez különleges eszközök szükségesek, amennyiben a javítás során freonnal való érintkezés is történik.