
Autó Szívótorok
Szívócsonk —
Szívócsonk: hasznos információ
Hogyan észleljük a szívócsonk meghibásodását
A szívócsonk vizsgálata elég összetett. Először is, ellenőrizze a zártságát. Ehhez indítsa be a motort, és zárja el a légtömegmérő bemenetét a kezével. Amennyiben a szívócső nem hibás, a motor leáll; ha a szívócsonkon repedések vagy kiégett részek találhatók, a motor tovább működik, és a sérült részeknél sziszegés hallható.
Az ellenőrzést úgy is el lehet végezni, hogy a motor nem jár. Ehhez zárja el a csatlakozó cső bemeneti nyílását, tegyen szappanos oldatot a gyanús területekre, és fújja át a beszívócsövet sűrített levegővel. A folyadék habosodása annak a jele, hogy a rendszer nem zárt. A szervizben a szívócsonk szivárgását füstgéppel ellenőrzik.
Ellenőrizze a szívócsatorna szelep állapotát is. Ehhez csatlakoztasson multimétert a csatlakozókhoz és mérje meg az ellenállást. Amennyiben nincs ellenállás, a mágnesszelep tekercse nem zárt. Ezután el kell indítania a motort, és 3500-4000-re emelnie a fordulatszámot, és megnézni, hogy a szívócsonk bal oldalán elhelyezkedő szívócsatorna szelep működik-e.
Kézzel is ellenőrizheti, hogy az örvénylapok beragadtak-e: emelőrúdjaik a házon kívül helyezkednek el. Vákuumszivattyú segítségével ellenőrizheti, hogy a megfelelő időben emelnek-e. Ehhez csatlakoztassa a megfelelő csöveket és nézze meg hogy a rúd milyen nyomás esetén mozog, majd hasonlítsa össze a kapott adatokat a műszaki dokumentációban található értékekkel.
A szívócsonk ellenőrzésének szükségességét a következő jelek mutatják:
- rendellenes hangok a motor működése közben;
- az üzemanyag- és olajfogyasztás növekedése;
- a motor veszít a teljesítményéből;
- nem lehet nagyobb fordulatszámra váltani.
A szívócsonk hibák okai
Az alkatrész nem megfelelő működésének oka sok esetben az alkatrész szennyezettsége. A késleltetett légszűrő csere, a szívórendszer sérülései a szívócsonk mozgó részeiben a por összegyűlését, majd végül beragadását okozzák.
A terelőlapokon és a szelepek felületén kialakuló szénlerakódások ugyanilyen veszélyesek az alkatrészekre nézve. Ezt leggyakrabban a kipufogó és a forgattyúház szellőzésének hibája okozza. A szívócsonkba jutó olaj a magas hőmérséklet hatására lerakódássá alakul, ami a terelőlapok mozgását akadályozza és csökkenti a csatornák áteresztő képességét is.
Előfordul, hogy az alkatrész működésképtelenségét a katalizátor eltömődése okozza. Amennyiben áteresztő képessége romlik, a szívócsonkba az EGR szelepen át visszaáramló kipufogógázok mennyisége nagymértékben megnő, ami az alkatrész házának kiégését és deformációját okozza. A hideg évszakokban a nagy mennyiségű kipufogógáz és a hőmérséklet csökkenésének hatására az alkatrész elreped.
Az egység repedésének és deformációjának másik oka sok esetben a rossz beszerelés, például, ha nem a gyártó által előírt sorrendben vagy nyomatékkal húzzák meg a csavarokat.
Szívócsonk javítás
A javítás általában az alkatrész szennyeződésektől és szénlerakódásoktól való megtisztításából, valamint a sérült alkatrészek, mint például a szelep vagy annak működtetője, terelőlapok, vákuumcsövek, cseréjéből áll. A ház zártsága hegesztéssel helyreállítható. Az egység javítása elég összetett és időigényes feladat, így jobb szakemberre bízni ezt.
Szívócsonk csere
A szívócsonk cseréhez a következőket kell tennie:
- Állítsa le a motort és várja meg amíg lehűl.
- Csatlakoztassa le a negatív vezetéket az akkumulátorról.
- Szerelje le a műanyag motorborítást a bilincsek meglazításával.
- Szerelje le a légszűrőt, majd a csatlakozó csövet.
- A szerelvény csövéről csatlakoztassa le egyesével a tömlőket. A gépkocsi kialakításától függően ezek lehetnek a forgattyúház szellőzés, a fékrásegítő és a hidraulikus szervokormány, az üzemanyagpára kibocsátást szabályzó rendszer tömlői; az üzemanyag- és a hűtőfolyadék-ellátó rendszer csövei, valamint a turbófeltöltő légbeszívó csöve.
- Csatlakoztasson le minden motorból érkező vezetéket és érzékelőt.
- Szerelje le a szívócsonk konzolt, miután emelőre helyezte a gépkocsit.
- Csavarja ki az egységet rögzítő csavarokat és vegye le a hengerfejről, miután leengedte az autót.
- Szerelje le a szívócsonkot, és szerelje be a helyére az újat, fordított sorrendben végrehajtva a fenti lépéseket.
- Az alkatrész beszerelését követően töltsön folyadékot a hűtőrendszerbe, és légtelenítse azt.
Az autó márkájának és típusának függvényében a csere lépései eltérőek lehetnek. Részletesebb leírást az autó műszaki dokumentációjában talál.